Regionaal instituut Cultuur- en kunsteducatie

Marlies Charlier begon haar schilderlessen ooit bij Yvonne Schroeten. Nu zit ze bij Els Maes. Naast schilderen houdt Marlies van schrijven. Nog specifieker: bloggen. Bloggen doet ze al als Mrs C. Ook over schilderles. Over ‘hoe ze dan haar köpke leegmaakt’. Nu blogt ze als cursist over haar avonturen bij RICK.

'Al treinend doe ik inspiratie op'

“Dinsdagavond, halverwege de les, maak ik me los van mijn schildersezel. De ene keer gaat dat heel makkelijk – als ik worstel met mijn werk en de pauze een goed excuus is voor wat afstand. De andere keer is dat moeilijker – als het schilderen goed lukt en dit ijvert! In de pauze kletsen, grappen en klagen we met de schildergroep over hoe het ons afgaat. Met koffie, thee en soms met wat zelf gebakken lekkers, maar meestal met de standaard chocolaatjes. En docente Els die ons ook nog iets wil leren en ons probeert te inspireren.

Nieuwe opdracht

Nu krijgen we een nieuwe opdracht voor de komende 3 – 4 weken. Meedoen hoeft niet. Je mag ook gewoon je eigen ding doen. Maar een opdracht geeft houvast én uitdaging. Dus ik doe mee! Het thema van de opdracht: spiegelbeelden. Geïnspireerd op een project van kunstenares Yvonne Schroeten. Het idee erachter is ‘het spiegelen van de hemel’. Kan kunst zin geven als een religieuze overtuiging afneemt? Ter inspiratie leest docente Els tekstfragmenten voor uit het boek van Yvonne Schroeten  en laat ze schilderwerken zien. Spiegelbeelden, daar mogen we nu onze eigen draai aan geven. Waar denk ik aan bij spiegelbeelden? Wat roepen de werken of de teksten van Yvonne bij me op? We zuchten en steunen wat. ‘Past het werk waar we nu de laatste hand aan leggen niet in het thema? ‘Dan ben ik al bijna klaar’, grapt iemand nog. Nieuwe opdrachten moeten bij mij altijd even bezinken.

Ik google ‘spiegelbeelden’

inspiratie-spiegelbeelden.jpgZei ik dat een opdracht houvast geeft? Nou, het is eerst een uitdaging! De uitdaging om iets te vinden dat bij het thema past maar vooral ook bij mij. Hoe geef ik invulling aan dit thema? Dat betekent denkwerk. Mijn huiswerk voor deze week! Dus Google wordt mijn beste vriend en struin ik het internet af. Ik zoek naar de term ‘spiegelbeelden’. Ik kijk nog eens naar de teksten van Yvonne uit haar boek.

Bij het woord ‘hemel’ denk ik aan religie. Ik tik in ‘religieuze kunst’. Zo ontstaan wat eerste ideetjes. Ik sla een paar afbeeldingen op. Op Pinterest rol ik van de ene gerelateerde pin in de andere. De volgende les heb ik nog wat inspiratie nodig van de juf. Dit keer laat ze schilderwerk van andere kunstenaars met ‘spiegelbeelden’ zien. Stiekem kijk ik ook naar wat anderen al bedacht hebben. Volgende week wil ik ook echt beginnen aan de nieuwe opdracht.

Kunst, religie en bronskleurige verf

Dinsdagochtend, 8.05 uur, stap ik in de trein naar mijn werk richting Utrecht. Vanavond heb ik weer les. Mijn huiswerk is blijven liggen deze week. Zo gaat het nou altijd hè. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik tijdens de les wat boekjes doorblader, op zoek naar die ene foto. Maar ik heb nog een dik uur de tijd in de trein. Oké, iets met kunst en religie. Iets met Maria en glas. O ja, mijn buurvrouw bij schilderles gebruikte laatst bronskleurige verf. Dat wil ik ook eens; goudkleurige verf zou hier mooi in passen. Met deze gedachtenspinsels begin ik mijn opdracht. Ik heb er zin in, in afwachting hoe mijn ‘spiegelbeelden’ er over een paar weken uit zullen zien.”

 

Wat raakt jou?

Ik ben benieuwd waarvan jouw hart sneller gaat kloppen!

 

Vind je cursus