Boost beeldende vorming op basisschool Dirk Hezius
Terug naar Nieuwsoverzicht

Boost beeldende vorming op basisschool Dirk Hezius

30-11-2023
Categorie: In het onderwijs

Wat begon met een online ambitiegesprek over cultuureducatie op de basisschool in tijden van corona, mondde uit in een flinke boost op gebied van beeldende vorming. Het team van basisschool Dirk Hezius in Heeze werkt sinds 2021 via RICK samen met trainer Mieke Linssen van Jan en Ko| creatief in onderwijs.

Cultuureducatie verdient een prominente plek in het basisonderwijs. Mieke: “Het is zo belangrijk dat kinderen leren dat nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen en vaardigheid beloond kan worden met een prachtig werkstuk waar ze zelf echt trots op zijn. Als beeldende vorming meer wordt dan een werkje voor papa of mama of het laatste kwartiertje van de schooldag, komen kinderen in een leerproces waarin ze ervaren dat ze zelf echt iets kunnen creëren.”

Goed voorbeeld doet goed volgen

Mieke was eerder ook betrokken bij de ontwikkeling van cultuureducatie op basisschool de Parel in Heeze. “De ontwikkeling die het team van de Parel doormaakte, was enorm”, zegt Ester, de toenmalige cultuurcoördinator van basisschool de Parel. Nu werkt ze op basisschool Dirk Hezius. “Het als docent aanwakkeren van een creatief proces bij de kinderen, in plaats van het kopiëren van een voorbeeld van internet, is niet voor iedereen even makkelijk om te leren. Maar als je eenmaal begint door te krijgen hoe het werkt dan levert het zoveel op! Die resultaten gunde ik Dirk Hezius ook.” Inmiddels heeft Ester het team enthousiast weten te maken om ook met Mieke te gaan werken en dezelfde ontwikkeling te doorlopen.

Beeldende (persoons)vorming

Smile-29-09-2023623439.jpgNiet alleen de aanpak van de beeldende lessen is veranderd. Er is in het proces met Mieke ook steeds gekeken naar de overlap met hoe de school wil werken aan de persoonsvorming van kinderen. “Samenwerken is daar een goed voorbeeld van. Maar ook competenties als open staan voor andere ideeën, anders durven zijn en onzekerheid kunnen verdragen zijn vaardigheden waar we tijdens de  beeldende lessen bij uitstek aan kunnen werken” zegt Annelies Mol, directeur van basisschool Dirk Hezius. “Beeldende vorming is nu onderdeel van het rapport. Aan de hand van verschillende observatiepunten proberen we voor elke leerling een deel van het ontwikkelproces te beschrijven. Door dit mee te nemen op het rapport leren we de kinderen dat het niet alleen maar draait om rekenen en taal, maar dat we hen zien als jonge mensen die waardevol zijn op alle vlakken.”  

Structuur aanbrengen iN de chaos

Creativiteit gaat gepaard met experimenteren en onderzoeken van materiaal. Dat kan behoorlijk wat rommel opleveren en dat is voor scholen vaak een reden om het niet te doen. Basisschool Dirk Hezius is gezegend met een prachtige zolder die helemaal is ingericht om er te creëren. Hier is met Mieke samen naar gekeken. “Onze zolder transformeerde van een gezellige maar rommelige werkplaats - waar we zelf als leerkracht niet eens precies wisten wat we allemaal in huis hadden - in een gestructureerd beeldend kinderatelier waar leerlingen hun weg kennen”, aldus Sandra, één van de cultuurcoördinatoren van Dirk Hezius. Al met al voelt het team van basisschool Dirk Hezius zich steeds meer thuis in de procesgerichte manier van werken. De stralende ogen van trotse en betrokken kinderen zijn een dikke beloning van dit leerproces. 

De inzet van trainer Mieke Linssen van Jan en Ko| creatief in onderwijs, is mogelijk door de landelijke CmK-regeling. Cultuureducatie met Kwaliteit zet zich in voor goed cultuuronderwijs zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot creatieve en kritische volwassenen die klaar zijn voor de uitdagingen van de 21e eeuw. RICK is coördinator voor de CmK-regeling in gemeente Heeze-Leende.

Wat raakt jou?

Ik ben benieuwd waarvan jouw hart sneller gaat kloppen!

 

Vind je cursus