Leskist: De Romeinen in Noord-Brabant

Facts & figures

  • Voor PO groep 6 & 7 en onderbouw VO
  • Verrijk de geschiedenisles met échte Romeinse voorwerpen

In iedere geschiedenismethode wordt het thema ‘De Romeinen in Nederland’ behandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen échte Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voorwerpen die door de Romeinen in Brabant zijn gebruikt. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de voorwerpen uit de leskist. Aan de hand van de voorwerpen en de daarbij behorende werkbladen leren zij over de verschillende aspecten van het leven in de Romeinse tijd, waaronder: het schrift, geld, kleding, infrastructuur, het badhuis, huizenbouw, religie, sport en spel en het leger.

De leskist is vanaf € 5,00 per week te huur bij RICK. 

WAT KUN JE VERWACHTEN?
WAT LEVERT HET OP?
PROJECTLEIDER
Offerte aanvragen

WAT KUN JE VERWACHTEN?

  • Je ontvangt een grote leskist met: 32 archeologische voorwerpen (deels authentiek), map PO groep 6/7 met handleiding en werkbladen, map VO met handleiding en werkbladen, vergrootglas, achtergrondinformatie
  • Het lesmateriaal sluit aan op de leergebieden: Oriëntatie op jezelf en de wereld en Nederlands.
  • Het lesmateriaal sluit aan op de thema's: Romeinen in Nederland, o.a. eten, wonen, tijd en persoonlijke verzorging.
  • De tijdsinvestiging kun je zelf bepalen; van een lesuur tot een projectweek. 
  • Het project is uit te breiden met een museumbezoek.

WAT LEVERT HET OP?

  • Je werkt aan diverse leerdoelen rondom erfgoededucatie:
    * De leerling kan vragen stellen bij erfgoed en in samenwerking met anderen verschillende bronnen raadplegen en informatie opzoeken om de vragen te beantwoorden.
    * De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale/nationale geschiedenis.
    * De leerling kan het verhaal bij het erfgoed plaatsen in de tijd en relateren aan hoe mensen in een bepaalde tijdsperiode woonden, leefden en werkten en daarbij verschillen en overeenkomsten noemen met nu.

  • De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:
    C3 - De leerling kan opgedane kennis toepassen.
    O1 - De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
    O4 - De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.

PROJECTLEIDER

Heb je interesse in het project en wil je meer weten hoe jij dit kunt inzetten? Neem contact op met :

Marieke Scharroo
Cultuurcoach Cranendonck, Heeze-Leende
T. 0495 53 39 54
E. m.scharroo@rickraakt.nl 

“Kunst & Cultuur geeft ons de kans om op een andere en inspirerende manier te leren. Daarbij maakt creativiteit het leven niet alleen makkelijker, maar ook een heel stuk leuker. Daar draag ik graag aan bij!”