Dat kan niet waar zijn

Facts & figures

  • Kunst als krachtig middel om erfgoedthema's bespreekbaar te maken. Kinderen leren de geschiedenis van hun dorp beter kennen
  • Bijzondere beleving met VR-game, met daarin personages die zijn ingesproken door bekende Heezenaren
  • Cultuurhistorie in een eigentijds jasje

'Dit kan niet waar zijn', een eigentijds en innovatief project waarmee historie tot leven komt. De geschiedenis van Heeze wordt verteld in zes spraakmakende verhalen, gebaseerd op wetenswaardigheden uit het verleden. Maar is alles wat je hoort wel waar? In een Virtual Reality-spel in de buitenlucht komt het verleden van Heeze tot leven en moet je goed opletten om de verdraaide feiten te achterhalen. Zo leren kinderen tijdens een rondwandeling door het dorp over de geschiedenis van plekken waar ze al zo vaak geweest zijn.

Na een korte duik in de geschiedenis vertellen de kinderen elkaar de verhalen van vroeger. Maar aan sommigen wordt gevraagd de waarheid te verdraaien. Op de plekken in het dorp waar het verhaal zich afspeelt wordt in virtuele 360 graden films het échte verhaal verteld. Opletten dus, op alles wat er gezegd wordt en alles wat je te zien krijgt. Wie weet de leugenaars te ontmaskeren en het spel te winnen?

Dit gave project is tot stand gekomen in samenwerking met Beam it up, IVN Natuureducatie Heeze-Leende en Heemkundekring de Heerlijkheid.

WAT KUN JE VERWACHTEN?
WAT LEVERT HET OP?
PROJECTLEIDER
Offerte aanvragen

WAT KUN JE VERWACHTEN?

  • 360 graden films die het échte verhaal van vroeger vertellen, met daarbij uitdagende spelelementen.
  • Door kleine aanpassingen is het spel steeds anders en daardoor blijvend inzetbaar.
  • In dit project komen verschillende spelelementen samen. Het is herkenbaar, actief en zit tot aan de nok toe gevuld met geschiedenis.
  • De stemmen van de personages zijn van leerkrachten of bekende mensen uit het dorp.

WAT LEVERT HET OP?

  • Het verhaal achter een voorwerp, gebouw of landschap leert ons begrijpen waar we vandaan komen: erfgoed zegt iets over onszelf. Het laat de leerlingen zien dat hun eigen omgeving betekenisvol is en iets met henzelf te maken heeft.
  • Leerlingen gaan beseffen dat zij zelf erfgoedmakers zijn omdat zij betekenis geven aan plaatsen, voorwerpen en tradities waar ze waarde aan hechten. De digitale vorm laat historie leven en sluit aan bij de belevingswereld van de doelgroep.
  • Erfgoededucatie wordt in een modern jasje gestoken.
  • Dit project is goed in te zetten bij ter ondersteuning van geschiedenislessen.
  • Met dit onderwijsproject grijp je meteen de aandacht van de leerlingen. 

PROJECTLEIDER

Heb je interesse in het project en wil je meer weten hoe jij dit kunt inzetten? Neem contact op met :

Marieke Scharroo
Cultuurcoach Cranendonck, Heeze-Leende
T. 0495 53 39 54
E. m.scharroo@rickraakt.nl 

“Kunst & Cultuur geeft ons de kans om op een andere en inspirerende manier te leren. Daarbij maakt creativiteit het leven niet alleen makkelijker, maar ook een heel stuk leuker. Daar draag ik graag aan bij!”

Dat kan niet waar zijn!