Omschrijving

De ouder-kindlessen is voor ouders en kinderen die graag samen een instrument willen leren en muziek willen maken.

Door samen naar de les te komen en thuis te oefenen leren ze van elkaar en ervaren ze samen hoe leuk het is om een muziekinstrument te leren bespelen.

Wil je gezellig samen muziek maken? Dan kan dat bij de ouder-kindlessen.

 

 

ouder-kindlessen
Onze docent(en)
Vraag?

Onze docent(en)

Ad Triepels
Anusia Witte
Bart Partouns
Cyrina van der Bolt
Duncan Tilmans
Eric Kessels
Erik den Tuinder
Frencis Leurs - van der Heijden
John van Peij
Leo Smeets
Liesbeth Hendrix
Lucas Schellens
Maartje Pinckaers
Marc Kocken
Marcel Heijnen
Marie-José Didderen
Mea van Delden
Mia Claessen
Paul Gisberts
Ruud Smeets
Stefan Arits
Susanne Willems
Sylvia Berghs
Wiek Rademakers
Patrick Vlassak
Ralf Schreurs
Kimberly Peters
Evelien Wolting
Leroy Carli
Lieke van Oostenbrugge
Jeroen Truyen
Ellen Vissers
Jitse Zonneveld
Toon Konings

Bij docent Ad Triepels leer je een feilloze basis. Je hoeft niet onzeker te zijn, Ad is een geduldige en enthousiaste docent. Hij heeft al veel leerlingen opgeleid tot goede en ervaren slagwerkers. Van jongens en meisjes, van jong tot oud. Ad heeft ook veel ervaring met leerlingen die moeite hebben met zelfvertrouwen, concentratie of sociale vaardigheden. De lijfspreuk van Ad is 'Kan niet, bestaat niet'.  Samen met de leerling gaat hij voor een goed resultaat én veel plezier.

Samen sta je sterk. Docente Cyrina van der Bolt helpt haar leerlingen vanuit hun eigen kracht en interesses betere muzikanten te worden. “Als docent ben ik altijd positief kritisch. Je kunt alleen leren door dingen die minder goed gaan, te oefenen en te herhalen. Zo word je steeds sterker in je muziekspel. Hiervoor is geen ‘universele’ aanpak. Iedere leerling is uniek. Ik pas de lessen aan elk individu aan.”

Als docent geniet Cyrina er ontzettend van als haar leerlingen muziek maken. Maar wanneer mensen samen muziek spelen dan overtreft dit alles. “Bij goed samenspel vallen alle puzzelstukjes op hun plek. Dat is echt prachtig. Met anderen spelen is ontzettend leuk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medespelers. Dit geweldige gevoel wil ik ook mijn leerlingen laten ervaren.”

Docent Duncan Tilmans is een veelzijdige allround drummer & percussionist. Hij speelt zelf in verschillende bands: van pop en rock tot funk, soul, blues, jazz en salsa. Wat jouw voorkeur ook is, Duncan helpt jou te spelen wat jij wilt. “Tijdens de lessen gaan we aan de slag met wat de leerling wil spelen. Muziek maken is super leuk. Die voldoening laat ik mijn leerlingen zelf ervaren!”

Docent Eric Kessels is met zijn ervaring en kennis van alle markten thuis. Spelen is bij hem vooral gewoon doen en plezier hebben. “Saaie oefeningen, daar doen we niet aan. Wil je een bepaald liedje of een muziekstijl kunnen spelen? Ik zorg voor een aanpak die bij jouw niveau past en waarbij je direct kunt losgaan. Functionele theorie maken we leuk en eenvoudig met instructiefilmpjes (van de les of via YouTube) en audio-opnames. Zo groei je als muzikant. Niet iedereen is een geboren ster, maar iedereen kan schitteren!”

Per cursist verschillen de doelen. Docent Erik den Tuinder past zijn lesmethode hierop aan. “Zelfstandigheid is erg belangrijk. In een open sfeer leer ik de leerling zelf te spelen, zodat hij of zij minder afhankelijk van een docent wordt.” 

Docent Leo Smeets legt tijdens de lessen een stevige basis voor het bespelen van de hoorn. “De eerste lessen werken we aan de juiste stand van de lippen die nodig is om het instrument te bespelen. Bij een hoorn moet je echt even doorzetten, maar als de basis goed zit dan komt de rest vanzelf. Samen werken we aan een goede techniek zodat je steeds verder groeit als muzikant.” Als ervaren hoornist draagt Leo zijn kennis en kunde over op zijn leerlingen. “Zo zijn zij echt in staat zich het instrument volledig eigen te maken. Je ontdekt hoe mooi de hoorn is en zult er vele ‘kilometers’ op maken.”

Naast docent hoorn is Leo Smeets ook koor- en orkestdirigent. Hij dirigeert diverse koren in de regio Noord-Limburg en Midden-Brabant. Zijn kennis en ervaring deelt hij al vele jaren met dirigenten. 

Iemand raken met een prachtig muziekstuk is voor docente Liesbeth een van de mooiste dingen. Die ervaring deelt ze graag met haar leerlingen. “Muziek maken doe ik met mijn gevoel. Als ik mensen daarmee kan ontroeren, dat is heel speciaal. Ik begeleid mijn leerlingen om een muziekstuk te spelen – en leer ze om te gaan met uitdagingen – zodat zij ook zelf voelen hoe blij je daarvan wordt en meer zelfvertrouwen krijgen.”

Docente Marie-José Didderen maakt haar lessen gemoedelijk en gezellig. “Het is belangrijk om elkaar te leren kennen. Als je muziek maakt, laat je namelijk jezelf zien. Probeer je kwetsbaar op te stellen en geniet van hoe je jouw gevoel in de muziek kunt leggen. Daar groei je als muzikant van. Ik stimuleer mijn leerlingen elke keer nieuwe doelen te stellen en zich te blijven ontwikkelen. Dat voelt goed!”

Mea van Delden maakt het haar missie om haar leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden op een manier die past bij de persoonlijke ontwikkeling, wensen en mogelijkheden. “Het doel van harplessen is voor elke leerling verschillend. De een wil zich muzikaal kunnen uiten, de ander wil er professioneel mee verder. Ik pas mijn lessen op de individuele wensen aan. Of je nu alleen speelt of met anderen tijdens een les, plezier maken staat voorop!”

Docent Ruud Smeets is een ster in improvisatie; het is niet alleen zijn specialisme in speelstijl, maar ook in zijn manier van lesgeven is hij flexibel. “De wens van mijn leerling combineer ik met de benodigde basisvaardigheden en vooral lekker veel doen! Als je zelf ervaart hoe het is om iets te kunnen spelen dan word je daar enthousiast van. Die passie voor muziek wil ik overdragen.“

Binnenkort kun je hier iets over mijzelf lezen.

Onze docente Sylvia Berghs leert haar leerlingen - met veel enthousiasme –  piano en orgel spelen. “Tijdens de lessen help ik mijn leerlingen door te zetten bij lastige momenten en voldoende zelfvertrouwen te hebben. Als ze vervolgens zelfstandig, met veel plezier, leuke muziek kunnen instuderen en spelen, ben ik helemaal blij. De kers op de taart is voor mij wanneer een leerling zelf een eigen begeleiding maakt voor een schoolproject, zangkoor, popband, groep of (kerk)dienst. Dan hebben ze echt ontdekt wat je met de piano of orgel kunt!”

Patrick is bijzonder bedreven in klassiek slagwerk. Van jongs af aan vond hij dat al leuk. “Het plezier dat ik altijd heb (gehad) met muziek maken, wil ik ook aan mijn leerlingen overbrengen.” Daarbij houdt Patrick tijdens de les echt zijn leerling voor ogen. “Niet iedere leerling heeft hetzelfde niveau. Ik probeer te achterhalen wat er in iemand zit en dit er ook uit te halen. Zodat de leerling op zijn of haar best wordt.”

Plezier hebben in het spelen van je instrument vindt docent Leroy Carli heel belangrijk. "Dit krijg je vanzelf als je ziet hoe dingen lukken. Voor elke leerling is dit anders. De lesmethode pas ik daarom per leerling aan. Gitaarles op maat. Je leert in je eigen tempo. Samen gaan we zoveel mogelijk aan de slag met muziek die jij tof vindt!"

Bij docente Lieke van Oostenbrugge kun je uitstekend terecht voor klassieke zangles. Ze helpt jou je basis of zangtechnieken te verbeteren. Met een natuurlijk gebruik van je stem. En met kennis van zaken als resonans, klinkervorming en dictie. Lieke is gespecialiseerd in klassieke zang en ensemblezang (zingen in een groep). Naast een (licht) klassiek repertoire kun je met haar ook uitstapjes maken naar musical. “Tijdens een les leer je van alles, afhankelijk van jouw eigen interesses en tempo. Zingen moet vooral een fijne ervaring zijn. Het plezier staat voorop!”

Plezier staat voorop bij Ellen. Ze laat haar leerlingen zelf ervaren hoe leuk het is om een blaasinstrument te bespelen, hoe tof het is om met een groep te kunnen spelen en welke mooie mogelijkheden je hebt als blaasmuzikant. Dit leidt volgens haar automatisch tot vooruitgang. “Als je plezier hebt tijdens de les, heb je erna ook meer zin om te oefenen. En hoe meer je oefent, des te beter lukt het! Daarom motiveer ik de leerling vanuit zijn of haar eigen interesses. Welke muziek vindt hij of zij leuk? Welke doelen zijn er? Wat vindt een leerling leuk of niet leuk? Bij mij in de les mag alles gezegd worden. Zo houd ik de leerlingen enthousiast, want muziek maken is een ‘sport van de lange adem’.”

De muziek kunnen spelen die je zelf super vet vindt, is geweldig. Dit gevoel wil docent Jitse Zonneveld graag delen met zijn leerlingen. “Toen ik zelf gitaar leerde spelen, liep ik tegen allerlei uitdagingen aan. Had ik maar iemand gehad die mij toen het antwoord kon geven. Dat had gitaar spelen een stuk makkelijker gemaakt. In mijn lessen herken ik die uitdagingen bij mijn leerlingen. Ik kan ze meteen in een ontspannen sfeer de juiste ondersteuning geven. Zo leer je muziek maken die jij leuk vindt, in jouw eigen stijl! Dan kun je echt genieten van het spelen.”

Wil je nog wat vragen over deze cursus?

Cursus:

ouder-kindlessen

Docent(en)
Ad Triepels Anusia Witte Bart Partouns Cyrina van der Bolt Duncan Tilmans Eric Kessels Erik den Tuinder Frencis Leurs - van der Heijden John van Peij Leo Smeets Liesbeth Hendrix Lucas Schellens Maartje Pinckaers Marc Kocken Marcel Heijnen Marie-José Didderen Mea van Delden Mia Claessen Paul Gisberts Ruud Smeets Stefan Arits Susanne Willems Sylvia Berghs Wiek Rademakers Patrick Vlassak Ralf Schreurs Kimberly Peters Evelien Wolting Leroy Carli Lieke van Oostenbrugge Jeroen Truyen Ellen Vissers Jitse Zonneveld Toon Konings
Locatie
Gemeente Cranendonck, Heeze-Leende, Nederweert en Weert
Lesdag
Maandag, Dinsdag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag, Zaterdag
Aantal
38 lessen jaarcursus - start september 2020
Doelgroep
Nog niet bekend
Startdatum
2 september 2020
Lesduur
30 min.
Code
802
Prijs
720,00 Je woont in Gemeente Cranendonck, Gemeente Heeze-Leende, Gemeente Nederweert, Gemeente Weert, Overige gemeenten
(De prijs kan variëren vanwege gemeentelijke subsidies. Gezinnen met minimale financiële middelen kunnen in aanmerking komen voor extra subsidie.)
Opmerkingen

Samen muziek maken met je kind, voor kinderen in de basisschool leeftijd (4 - 12 jaar) Instromen kan het hele schooljaar.

Ja, ik schrijf me in voor deze cursus!